Ferrari maakte gebruik van het salon van Genève om de opvolger van de Enzo voor te stellen. Die heet LaFerrari, een wat pretentieuze naam misschien, maar zeker niet slecht gekozen voor deze extreme sportwagen, die een bundeling wil zijn van al Ferrari's knowhow en rijke ervaring in de Formule 1. Deze supersportieveling doet dan ook een beroep op allerlei technologie die voor de eenzitters van de Scuderia werd uitgedokterd. Zo bracht hij vele uren in de windtunnel door om de werking van de uitklapbare achterspoiler en de verstelbare spoilers te finetunen.
Deze supercar wordt aangedreven door een hybride geheel dat HY-KERS werd gedoopt en voor het eerst op een productieauto te vinden is (tot nog toe werd het enkel maar in de racerij en voor conceptcars gebruikt). In dit geval bestaat het uit een V12 van 6.262 cc met 800 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 120 kW (163 pk) en een gerobotiseerde F1-versnellingsbak met dubbele koppeling. Samen ontwikkelen de twee krachtbronnen dus niet minder dan 963 pk, terwijl het maximumkoppel piekt op 900 Nm. Daarmee zou de LaFerrari in minder dan 3 seconden naar 100 km/h spurten. Het sprintje naar 200 km/h werkt hij volgens de Italianen af in nog geen 7 seconden en na 15 seconden zou hij de 300 km/h aantikken. De topsnelheid bedraagt meer dan 350 km/h.
De LaFerrari heeft een wielbasis van 2.650 millimeter, is 4.702 millimeter lang, 1.992 millimeter breed en slechts 1.116 millimeter hoog. Dankzij zijn zelfdragende structuur van koolstof zet hij amper 1.370 kilogram op de weegschaal. De ingenieurs uit Maranello hebben hem een gunstige gewichtsverdeling van 41 procent op de vooras en 59 procent op de achteras weten mee te geven. Van deze über-Ferrari, die ontwikkeld werd door het team van Flavio Manzoni, zullen slechts 499 exemplaren worden gebouwd, elk met een prijskaartje van ongeveer 1,2 miljoen euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!